Saturday, August 23, 2008

LU MEMANG KURANG AJAR

Assalamualaikum w.b.t,

Haha..dah hampir dua bulan saya tak menghantar post kat blog nh. Al-maklum la sibuk sangat buat assignment bila dah masuk semester baru nh. Lagipun tak ramai yang hits blog nh. Tu yang malas tu. Tapi tu tak bermaksud saya akan putus asa..:Never give up”.hehe.. Dalam dua bulan nh, banyak perkara yang saya ingin berkongsi bersama korang semua. Macam-macam perkara berlaku sepanjang dua bulan nh kan. Dengan SUKMA 2008, isu naik harga minyak la, pastu keluar pulak debat politik pasal minyak la. Tu yang dekat Malaysia. Kat seluruh dunia pulak orang duduk sembang pasal Olimpik Beijing lepas Euro 2008 nh…

Tapi bukan tu yang saya nak sembang kat sini. Dalam sibuk-sibuk kita berbicara pasal isu politik yang tengah hot kt Malaysia sekarang nh, saya terbaca kat blog pasal isu budak Cina yang telah mengupload video menghina negara. Sama kepala macam budak Namawee yang buat lagu Negarakuku sebelum nh. Tak faham betul la dengan budak-budak nh. Mentang-mentang “dunia tanpa sempadan” sekarang nh, pandai-pandai pulak duduk kutuk negara sendiri kat orang luar. Apa la yang budak-budak macam nh tak puas hati. Apa yang paling membengangkan bila ada yang menghantar komen kat video tu mengaitkan dengan isu agama.
“HEY!!! Dengar sini eh. Lu jangan kurang ajar eh. Jangan sampai kitorang tahu siapa lu yang menghina agama kami. Jangan kaitkan agama kami dengan apa yang berlaku kat negara nh. Lu tu lagi teruk sampai berani menghina agama kami.” Nahh..ni die monolog dalaman yang selalu terlintas dalam hatiku kalau terjumpa budak-budak yang kurang diajar nh. Nak kata BODOH kang, pandai pulak buat video bangang tu. Bagi saya, kalau pasal agama, no kompromi. ”Jangan permainkan agama kami,Islam. Kami menghormati agama kamu, so kamu perlu menghormati agama kami. Panas betul hati bila teringat pasal video tu. LU MEMANG KURANG AJAR. Kesian kawan-kawan lu yang sama agama dan kaum dengan kamu. Mereka mesti kena tempias dek kebodohan kamu nh. Pastu duduk cabar kerajaan kenakan tindakan macam isu Namawee tu. Lu pandai cakap je la. Buat tak pun. Setakat buat video pastu upload, adik gua yang berhingus pun boleh buat. Buat apa la kerajaan nak layan anjing yang menyalak bukit nh. Hey, sudah la. Bukit tu takkan tumbang sebab kamu.hahaha....”

Panjang jugak leteran aku nh...Opss...terlebih sudah..hehe..Bukan apa. Saje nak lepaskan apa yang terbuku di hati.

Dah puas dah melepaskan geram nih. Macam xbanyak isi pun.huhu..sje je nak melepaskan gian sebab lama xada post baru. Pokok pangkalnya, dalam hal ini, saya cuma ingin cuba mencuit sedikit pemikiran kita semua tentang apa yang akan berlaku di negara kita 10 tahun ke hadapan andai kata ramai rakyat Malaysia yang sudah pandai dan berani mempersoalkan sesuatu yang tidak pernah diungkit selama ini. Andai kita tahu apa impak negatif yang akan kita tempuhi kelak, maka kita perlu la mencari satu formula yang akan menjamin kesejahteraan perpaduan yang sedia ada di negara kita agar tidak timbul lagi perkara-perkara negatif seperti ini.


(p/s; teringat ayat suci dari Al-Quran untuk tatapan rakan seislamku

Surat AL-KAFIRUN

Teks Ayat

Katakanlah:"Hai orang-orang kafir!" [1].aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.[2] Dan kamu bukan penyembah Ilah yang aku sembah.[3] Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah.[4] dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Ilah yang aku sembah.[5] Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku.”[6])

Wallahualam

2 comments:

  1. wah!!!
    asal aku xtau psl mende nh...ak pon berasap gak lps bace post ni...klu ak tgk lg panas nyer...dduk dlm Malaysia yg berkeadaan 'stable tension' ni kene la jg perasaan sesame kaum n jgn kaco mende2 yg mmg sensitif mcm isu2 agama dan hak org melayu...jgn dipersoalkan...sememangnye kite sbg org islam perlu sensitif terhadap perkara2 yg boleh menjatuhkan maruah agama..bersama mempertahankan Islam!!

    ReplyDelete
  2. btul2...kite kne la jaga perasaan sume kaum. jangan pandai pertikai je.nnt kalau saya jumpa comment psl video 2 kt youtube, saya akan letak kat blog nh. Panas btul bile tgk die hina Rasulullah S.A.W...Klau la saya tau sape budak 2 siap la...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails